Ελαιόλαδο : ένας διατροφικός θησαυρός!

Γράφει ο παιδίατρος Δημήτρης Σπύρου

ΕΛΑΙΟΛΑΔΟ: ΕΝΑΣ ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΟΣ ΘΗΣΑΥΡΟΣ

Το ελαιόλαδο είναι το έλαιο που εξάγεται από το φυσικό χυμό του καρπού του ελαιοδέντρου. Η μέθοδος παρασκευής του περιλαμβάνει απλούς μηχανικούς τρόπους και γίνεται σε χαμηλές θερμοκρασίες, χωρίς χημικές ή άλλες διεργασίες. Ως εκ τούτου το ελαιόλαδο είναι ένα προϊόν κατ’ ευθείαν από την φύση στο πιάτο του καταναλωτή. Θεωρείται ότι είναι μια πλήρης τροφή γιατί καλύπτει πολλές βιολογικές ανάγκες και λειτουργίες του ανθρώπινου οργανισμού ταυτοχρόνως. Μπορεί να ενισχύσει ακόμα και ένα φτωχό κατά τ’ άλλα διαιτολόγιο χαρίζοντας στον άνθρωπο υγεία και ευεξία. Θεωρείται ένα ευλογημένο προϊόν στην κυριολεξία, γιατί εξασφαλίζει πλήρη και σωστή διατροφή σε όλα τα κοινωνικά στρώματα του πληθυσμού. Επειδή το ελαιόδεντρο ευδοκιμεί ακόμη σε φτωχά και άγονα μέρη της πατρίδος μας, ειδικά σε παλαιότερες εποχές, εξασφάλιζε διατροφική επάρκεια και καλή υγεία στα μέρη εκείνα που πραγματικά ο κόσμος είχε απόλυτη ανάγκη.
Βέβαια οι διατροφικές συνήθειες των ανθρώπων στη χώρα μας έχουν βαθμιαία αλλάξει τα τελευταία χρόνια με τάση προς υιοθέτηση του δυτικού τύπου διατροφής, ο οποίος χαρακτηρίζεται από πληθώρα θερμίδων και ανεπάρκεια σε βιταμίνες, μέταλλα και φυτικές ίνες, με αποτέλεσμα την αύξηση των χρόνιων παθήσεων όπως ο καρκίνος και ο διαβήτης. Η λύση θα ήταν να υιοθετήσουμε μια πιο υγιεινή διατροφή, όπως είναι η κλασική Μεσογειακή διατροφή, η οποία είναι θρεπτική, ευχάριστη και σαν βάση της έχει το ελαιόλαδο.

Θρεπτική αξία του ελαιόλαδου

100 γραμμάρια ελαιόλαδου περιέχουν 900 θερμίδες.
Περιέχουν επίσης:
Πολυακόρεστα λίπη: 11 γραμμάρια
Μονοκόρεστα λίπη: 73 γραμμάρια
Ωμέγα -3 λιπαρά οξέα : 1,5 γραμμάρια
Ωμέγα -6 λιπαρά οξέα : 3,5 -21 γραμμάρια
(εξαρτάται από τον τύπο του ελαιόλαδου)

Βιταμίνη Κ:14mg Βιταμίνη Ε:14mg Πολυφαινόλες

Η χρήση ελαιόλαδου στη διατροφή είναι το κλειδί της μακροζωίας

Η κύρια συμβολή του ελαιόλαδου αφορά τη θωράκιση της καρδιάς. Τα μονοακόρεστα λίπη του ελαιόλαδου βοηθούν στην ελάττωση των επιπέδων των τριγλυκεριδίων και στην πρόληψη της υπέρτασης. Επίσης όχι μόνο μειώνουν τα επίπεδα της “κακής”  LDL χοληστερόλης αλλά αυξάνουν τα επίπεδα της “καλής ” HDL χοληστερόλης, συμβάλλοντας έτσι στην πρόληψη της στεφανιαίας νόσου και του εμφράγματος.
Παρά το γεγονός ότι το ελαιόλαδο περιέχει μικρότερη ποσότητα πολυακόρεστων λιπαρών οξέων σε σύγκριση με άλλα φυτικά έλαια ή τα ιχθυέλαια, περιέχει ωστόσο τα απαραίτητα λιπαρά οξέα για την ανάπτυξη και την προαγωγή της υγείας, όπως το λινελαϊκό, το α-λινολενικό και το αραχιδονικό οξύ. Η άριστη βιολογική του δράση οφείλεται στο γεγονός ότι το ελαιόλαδο έχει τέλεια σχέση λινελαϊκού προς α-λινολενικό οξύ, η οποία είναι παρόμοια με αυτήν του λίπους στο μητρικό γάλα.
Το πρότυπο Μεσογειακής διατροφής έχει υιοθετηθεί από την Αμερικάνικη Καρδιολογική Εταιρεία, ως η ιδανική διατροφή για πρόληψη στεφανιαίας νόσου και γενικά αγγειοπάθειας. Υπάρχουν μελέτες στην Αμερική όπου σε ομάδες αυξημένου κινδύνου για στεφανιαία νόσο, όταν άλλαξαν οι διατροφικές συνήθειες και ακολουθήθηκε διατροφή μεσογειακού τύπου ελαττώθηκε η συχνότητα εμφάνισης στεφανιαίας νόσου. Τα αντιοξειδωτικά του ελαιόλαδου βοηθούν στην πρόληψη του καρκίνου και μπορούν να επιβραδύνουν τα σημάδια της γήρανσής μέσω μηχανισμού αναστολής σχηματισμού ελευθέρων ριζών.
Οι πολυφαινόλες βοηθούν στην μείωση του σακχάρου στο αίμα και οι αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες τους προστατεύουν από την οστεοπόρωση και από την εκδήλωση συμπτωμάτων άσθματος, αλλεργίας αρθρίτιδας και άλλων καταστάσεων που σχετίζονται με φλεγμονή. Η βιταμίνη Ε που περιέχει βοηθά στην διατήρηση της καλής υγείας δέρματος, μαλλιών και νυχιών. Τα φυτοθρεπτικά συστατικά του μπορούν να προσφέρουν προστασία από λοιμώξεις και χρόνιες εκφυλιστικές διαταραχές.

Το ελαιόλαδο στην κουζίνα για ενίσχυση της υγείας μας.

Η ποιότητα του ελληνικού ελαιόλαδου είναι εξαιρετική, εκτός από τη κλασσική ελληνική κουζίνα με τα λαδερά και τις σαλάτες, σε όλες τις άλλες συνταγές μπορούμε να αντικαταστήσουμε το βούτυρο ή το ζωικό λίπος κατά ¾ με ελαιόλαδο π.χ. αν λέει η συνταγή 1 κούπα βούτυρο, μπορούμε να βάλουμε τα ¾ ελαιόλαδο και μόνο το ¼ ζωικό λίπος.
Μελέτη Ιταλών ερευνητών, απέδειξε ότι μία ουσία που υπάρχει στο ελαιόλαδο, φαίνεται να αυξάνει την δράση του ενζύμου πεψίνη. Το ένζυμο αυτό συντελεί στην πέψη της πρωτεΐνης των τροφών. Ως εκ τούτου η προσθήκη ελαιολάδου σε όλες τις πρωτεϊνούχες τροφές, τις καθιστά πιο εύπεπτες και συντελεί στην καλύτερη απορρόφηση της πρωτεΐνης των τροφών αυτών.
Επειδή έχουμε την τύχη να ζούμε σε μια ευλογημένη γωνιά του πλανήτη όπου μας προσφέρεται «μέγιστον αγαθόν προς πάσαν του βίου θεραπείαν ο της ελαίας καρπός» όπως έλεγε ο Σόλων, έχουμε χρέος όχι μόνο να το κάνουμε απαραίτητο συστατικό της καθημερινής μας διατροφής, αλλά και να το αναδείξουμε και να το διαδώσουμε παγκοσμίως, σαν έναν ισχυρό σύμμαχο του ανθρώπου στον διαρκή πόλεμο εναντίον των νοσημάτων φθοράς και της γήρανσης .

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s